Bitwa o tron. Musicalowy talent show

W "Bitwie o tron" o uznanie widowni zabiega ośmiu polskich królów elekcyjnych, każdy z przebojową piosenką. To show, któremu blisko do konwencji Eurowizji - to widownia wybiera zwycięzcę.
"Bitwa o tron. Musicalowy talent show” to autorska produkcja Syreny. Za libretto i reżyserię odpowiada Jacek Mikołajczyk, zastępca dyrektora teatru ds. artystycznych, a kompozytorem musicalu jest kierownik muzyczny Syreny Tomasz Filipczak.
Musical o wybranych królach elekcyjnych jest utrzymany w konwencji popowego talent show. Jego bohaterowie prezentują się w przebojach skomponowanych w stylistykach charakterystycznych dla krajów, z których pochodzą. I tak Zygmunt III, wywodzący się ze szwedzkiej dynastii Wazów, śpiewa piosenkę nawiązującą do estetyki Abby, z kolei August Mocny łączy w jednym utworze metalowe brzmienia bliskie zespołowi Rammstein oraz mozartowską arię. Jurorkami show są cztery cudzoziemki – matki, żony, siostry i kochanki polskich władców, a zmagania królów prowadzą dwaj księża – to nawiązanie do epoki, w której przedstawiciele stanu duchownego byli głównymi komentatorami życia publicznego Rzeczpospolitej.
- Zaczęło się od mojej fascynacji dynastią Wazów. Potem w głowie pojawił się pomysł innego spojrzenia na królów: odkurzenia ich, pokazania, że to pełnokrwiste postaci, często kontrowersyjne, zaskakujące i – czego już pewnie nie pamiętamy ze szkoły – bardzo ciekawe! – opowiada Jacek Mikołajczyk. - Temat królów elekcyjnych od razu skojarzył mi się z konwencją talent show. W końcu elekcja to wybory, a więc widowisko, pojedynek, walka o głosy, słowem - wielkie przedstawienie. Stworzyliśmy spektakl, na którym będzie się bawić i dorosła, i młodzieżowa widownia. Znajomość historii nie jest wymagana, przez jej meandry sprawnie prowadzą widzów postaci jurorek.
Niebanalna opowieść o historii to jedno z ważniejszych zjawisk współczesnego światowego musicalu. Trend wyznaczyli Amerykanie, którzy o Alexandrze Hamiltonie, jednym z ojców-założycieli USA, opowiadają w musicalu utrzymanym w stylistyce rapu, oraz Brytyjczycy przedstawiający sześć żon Henryka VIII jako diwy muzyki disco.
"Bitwę o tron" wyróżniono Musicalowymi Nagrodami Widzów za sezon 2020/21 w kategoriach "Najlepsza premiera sezonu", "Najlepszy reżyser", "Najlepsza choreografia", "Najlepsze kostiumy", "Najlepszy aktor drugoplanowy" (Jacek Pluta), "Najlepsza aktorka drugoplanowa" (Katarzyna Walczak), "Najlepsza solówka męska" (Łukasz Szczepanik).
Spektakl nominowany do XVI Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii "Najlepszy wokalista musicalowy" (Marcin Wortmann) i "Najlepsze kostiumy" (Tomasz Jacyków).
Tu kupisz płytę z piosenkami z musicalu [LINK]
Musicalowi towarzyszy gra interaktywna i portal edukacyjny pod adresem www.bitwaotron.pl Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura - Interwencje 2021.
|
Spektakl przeznaczony dla widzów od 12. roku życia.
Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych: tel. 22 10 11 616/630
Bilety na spektakl są dostępne również na:Podczas spektaklu na żywo gra zespół w składzie: Tomasz Filipczak (dyrygent i fortepian), Jan Malecha (gitary i banjo), Paweł Bomert (kontrabas i bas), Grzegorz Poliszak (perkusja)
Logo: Marcin Markowski
Zdjęcia: Michał Heller
1 godz. 55 min (bez przerwy)
Autor
Jacek Mikołajczyk
Premiera
2021-04-23
To przykład wysokiej klasy profesjonalizmu zarówno reżysera, muzyków, jak i wszystkich wykonawców.
Jacek Marczyński, "Rzeczpospolita" [LINK]
Tak powinno się robić rozrywkę. Habemus hit!
Jakub Panek, Wirtualna Polska [LINK]
"Bitwa o tron" pokazuje szansę na popularyzację historii, na wyjście poza uproszczone, dwubiegunowe myślenie o niej, poza heroizowanie i odbrązawianie przeszłości, w których ostatnio się specjalizujemy.
Grzegorz Kondrasiuk, Tygodnik "Do Rzeczy" [LINK]
Blisko dwie godziny doskonałej zabawy, humor z najwyższej półki, muzyczne hity, niebanalne osobowości, hipnotyzujące stroje i wibrujące choreografie to najnowsza premiera Teatru Syrena.
Maciej Gogołkiewicz, Musicalowe.Info Podcast [LINK]
To przedstawienie, które nie ma słabych punktów, ani w choreografii, ani w muzyce, prowadzeniu światła, ani w wokalno-aktorskim wykonawstwie każdego członka obsady.
Wiesław Kowalski, Teatr dla Wszystkich [LINK]
Proszę osobiście sprawdzić, jak olśniewająco ta lekcja historii została poprowadzona – jest feerią barw, celnych skojarzeń, inteligentnych point, znakomitych dialogów i przebojowej muzyki. Do tego - fantastyczne aktorstwo oraz – w najdrobniejszych szczegółach dopracowane - scenografia, kostiumy, światło i dźwięk.
Rafał Turowski z Chillizet na blogu [LINK]
Pochwały należą się za niezwykle ciekawe libretto. To musical, który powstał na bazie doskonale przebadanych dziejów polskich królów i królowych. Bardzo inteligentna, dowcipna narracja, która w uczciwy sposób, czasami karykaturalnie, rozlicza nasze dzieje. W historycznych postaciach są uniwersalne prawdy na temat polityki, społeczeństwa, polskich wad i zalet. Kiedy dodamy do tego muzykę Tomasza Filipczaka, to całość składa się w udane show. Solidna i ciekawa rozrywka.
Piotr Sobierski, Ten cały musical (audycja w II Programie Polskiego Radia) [LINK]
Najlepszy spektakl muzyczny na teatralnej mapie Warszawy!
Robert Trębicki, "Teatr dla Wszystkich" [LINK]
To nawiązanie do najlepszych tradycji Syreny, udana rozrywka zawierająca sporą dawkę wiedzy historycznej, z nawiązaniami do współczesności i bez pomijania "wstydliwych" wątków, które zazwyczaj omija się w szkole.
Krzysztof Tomasik, "Replika"
"Bitwa o tron" jest doskonale napisana. To nie jest typowe doświadczenie teatralne, ale - jeśli pozwolimy sobie na trochę luzu i puszczenie oczka do historii - może nas porwać.
Kinga Zaborowska, Z piątego rzędu [LINK]
"Bitwa o tron" wykonana jest nadzwyczaj oryginalnie, z dużą dawką dobrego humoru, a co najciekawsze - łączy współczesność z przeszłością, bo do bitwy na głosy stają królowie elekcyjni. Kto nie lubi historii - będzie mógł wreszcie ją polubić, a kto lubi - dalej będzie. Nie jest to nudna, szkolna lekcja, a spektakl, który cieszy widzów i aktorów.
Zuzanna Styczeń, Dziennik Teatralny [LINK]
Wszystko jest perfekcyjne: tekst, konstrukcja, dobór aktorów, do granych przez nich postaci, sama gra aktorów, choreografia, kostiumy, światło, dźwięk - wszystko!
Krzysztof Stopczyk, Okiem obserwatora [LINK]
„Bitwa o tron" jest świetną rozrywką, ale jest też czymś więcej. Jest lekcją historii i jej reinterpretacją, której społeczeństwu z pewnością potrzeba. To wybitny przykład na to, jaki historia, zwykle uważana za nudną, ma potencjał, jak można bawić się formą.
Paulina Kabzińska, Dziennik Teatralny [LINK]
Obsada
Łukasz Szczepanik
Anna Terpiłowska
Maciej Dybowski
Albert Osik
Przemysław Glapiński
Michał Konarski
Marcin Wortmann
Agnieszka Rose
Beatrycze Łukaszewska
Katarzyna Walczak
Magdalena Placek-Boryń
Karolina Gwóźdź
Marta Walesiak
Jacek Pluta
Marek Grabiniok
Piotr Siejka
Twórcy
Jacek Mikołajczyk
Tomasz Filipczak
Santi Bello
Tomasz Jacyków
Jake Smart
Artur Wytrykus
Tomasz Grimm
Aleksandra Tomaszewicz
Julia Papis
Grzegorz Rychlik
Aleksandra Ślązak
Patryk Gładyś
Monika Bestecka
Małgorzata Zaufal
Video
Partnerzy

Patroni medialni
